
Portuguese television policy
in the international context:

An analysis of the links with the EU, Brazil and the US∗

Helena Sousa
Universidade do Minho

Índice

1 Dependency and ‘reverse’ depen-
dency 2

2 The irrelevance of EU policies 4
3 The opening up of the television sector7
4 Immediate outcome of the opening up

process 10
5 Conclusions 13
6 Bibliography 14

Although Portugal joined the ‘democratic
club’ in the mid-1970’s, its television policy
has been until the early 1990’s almost ex-
clusively concerned with the control of po-
litical output. Merely concerned with po-
litical content, the executive power did lit-
tle more than look for the adequate appoin-
tees to secure full coverage of the govern-
ment achievements and to ensure that poli-
tically damaging material was omitted in the
news bulletins of the sole national television
company,Rádiotelevisão Portuguesa(RTP).

∗Paper delivered to the Political Economy Section
of the 20th Scientific Conference of the International
Association for Mass Communication Research, Syd-
ney, Australia, 17-22 August 1996.

In the 1980’s, and for internal and external
reasons, it became increasingly evident that
the RTP’s monopoly was no longer sustaina-
ble, and two national TV licenses were at-
tributed: one toSociedade Independente de
Comunicação(SIC) and another one toTele-
visão Independente(TVI), in 1992 and 1993,
respectively.

The two new television companies soon
developed their own international linkages,
specially with the US and Brazilian pro-
gramming markets. Depending almost ex-
clusively on very limited advertising reve-
nues, the three companies (RTP has two
channels: Canal 1 and TV2) could hardly
afford home/national production and based
their peak time programming on cheap US
and Brazilian fiction (e.g. movies andtele-
novelas) and on foreign formats (e.g. reality
shows and quiz shows). Clearly, there is an
intimate relationship between the broken up
of the public television (RTP) monopoly and
the intensification of external links between
the broadcasting actors and foreign markets
and organisations. The opening up of the
Portuguese television market has however
been far more favourable to Trans-Atlantic
actors than to EU member-states and EU



2 Helena Sousa

companies. In fact, so far the EU has had
very limited influence over the definition of
Portuguese broadcasting policy and Portu-
guese broadcasting companies are still far
more interested on US and Brazilian produc-
tions than European ones.

In this paper, we will start by analysing
the dependency relationship between Portu-
gal and the US and Brazil in terms of pro-
gramming. This will be followed by an exa-
mination of the main reasons why the EU po-
licies and productions have been quite irrele-
vant to the Portuguese broadcasting scenario.
And, finally, we will argue that - despite the
increasing external links and EU legislation
- very concrete national decisions (or delibe-
rate non-decisions) taken by national politi-
cians under pressure from nationally-based
lobbies lay behind the present configuration
of Portuguese television system.

1 Dependency and ‘reverse’
dependency

Broadcasting in Portugal has been very much
related to electoral politics and - as such -
it has been perceived as a dangerous politi-
cal instrument, if not properly (though cover-
tly) controlled. Contrary to the telecommu-
nications sector, which has been generously
financed by recent governments, broadcas-
ting has been financially stretched to the li-
mit. The opening up of two private chan-
nels in 1992/93, coupled with the abolition
of the license fee for electoral reasons, com-
pelled four national TV channels to fiercely
compete for a small advertising cake (around
£160m). Both so-called public service and
commercial channels have no resources for
quality programming and substantial invest-

ments in national production are out of ques-
tion. Had not the national television policies
been so poorly developed, alternative ways
of financing would have had to be found and
broadcasters would have had to be legally
obliged to raise their standards.

Although - as we will demonstrate - the
national broadcasting systems operates quite
independently from EU influence and pres-
sures, the programming output is clearly de-
pendent on American and Brazilian cheap
imports. The US is the main supplier of
fictional content, providing 41% of all fic-
tion programmes transmitted on Portuguese
television whilst Brazil is the second most
important supplier (25%) largely due to the
soap opera genre (Traquina, 1995.1) With
the exception of the UK, the EU countries
have not been successful in exporting their
audio-visual products to Portugal and natio-
nal production is irrelevant. Prime time tele-
vision in Portugal is dominated by Brazilian
soap operas, reality shows and quiz shows
(mainly adopting foreign formats), and US
movies.

Authors such as Galtung (1971) and Wal-
lerstein (1974; 1979) used structural mo-
dels to analyse the dependency relationship
between the core and the periphery, between
the West and its former colonies. De-
pendency authors did not see this unfavou-
rable relationship only in economic terms
(although it was the main focus); they have
dedicated a considerable part of their work
to political, military and cultural spheres. In
all these areas, the peripheries would be trap-
ped by the interests of the centre (or the cen-

1These figures are based in the examination of
one week of Portuguese television programming (5-
12 April 1993).

www.bocc.ubi.pt



Portuguese television policy in the international context 3

tre within the centre) which would prevent
the peripheries from freeing themselves from
this vicious cycle. The state of Portuguese
broadcasting does indeed suggest that all TV
channels depend on cheap imports to survive
because they cannot afford national produc-
tion which is far more expensive and can-
not a priori guarantee large audiences. If
Brazil was not a major exporter of televi-
sion products to Portugal, dependency the-
ory would - in this particular case - appear as
a more coherent discourse. However, depen-
dency theorists have never put forward a fra-
mework which could explain how Brazil, a
former Portuguese colony (and therefore part
of the periphery in the dependency model),
would end up as a major player in the Portu-
guese broadcasting sector. The relationship
between Portugal and Brazil in the broadcas-
ting sector is a case of ‘reverse’ dependency.
Brazil being the centre and Portugal the pe-
riphery.

Though dependency, imperialism and cul-
tural imperialism (for a critique on the
latter see Tomlinson, 1991) still describe
some relevant economic, political and cultu-
ral/media aspects in the ‘world system’ (to
use the wording of the dependency para-
digm), this body of literature does not stand
up to close scrutiny. The major weaknesses
of these perspectives are related to the fact
that, being global and non-distinctive, they
do not look at the political and economic for-
ces within the countries. Ignoring the coun-
tries’ history and politics, dependency theo-
rists tried to explain too much with too lit-
tle. The cultural imperialist thesis tell us that
indigenous cultures are invaded by foreign
ones (mainly the US) which has generally
a negative impact on the cultural autonomy
of the recipient countries. Cultural imperia-

lists have described the media flows and have
alerted us to the dangers of ‘cultural synchro-
nisation’ but they have not managed to pro-
vide adequate answers as to the root causes
of this cultural dependency.

The cultural industries approach, resulting
largely from the work of Garnham (1990),
Collins et al. (1987) and Locksley (1989),
has been far more useful in demonstrating
why countries such as the US (and indeed
Brazil) have competitive advantage in the
programming production industry and why
recipient countries do not fight back in an
attempt to resist cultural homogenisation.
Within a broader political economy perspec-
tive, these authors do not see the asymmetric
flow of cultural products as a pre-designed
ideological imposition but rather as a conse-
quence of the capital logic of cultural pro-
duction.

According to Collins et al., the broadcas-
ting commodity2 is fundamentally different
from other non-cultural goods. The essential
quality from which it derives its value is im-
material/symbolic and as such it is not des-
troyed by the act of consumption (1987:6-
8). Unlike manufacturing industries, in pro-
gramming production almost all costs are
prototype costs. Each programme is indeed
a new (high risk) product (Locksley, 1988).
The costs of reproduction and distribution
are comparatively very low. ‘This means that
there are exceptionally high returns to eco-
nomies of scale leading to a constant push
towards audience maximisation’ (Garnham,

2The broadcasting commodity might be unders-
tood as the total set of audience needs which broad-
casting attempts to satisfy and the historically given
set of productive resources which the broadcasting in-
dustry has at its disposal for the fulfilment of that task
(Collins et al., 1987:6).

www.bocc.ubi.pt



4 Helena Sousa

1990:122). In addition, because of what be-
came known as Baumol’s disease,3 the costs
of the broadcasting prototypes - which are
inherently labour intensive - have been rising
steadily.

In these circumstances, neither the US
nor Brazil have to impose their products on
countries such as Portugal. ‘The risks of cul-
tural production can only be lowered to an
acceptable level by a high and sustained le-
vel of investment in a whole production pro-
gramme’ (Garnham, 1990:122). The Portu-
guese broadcasting system cannot afford a
sustained level of investment and has no pro-
duction programme. Both the US and Bra-
zil have an important competitive advantage:
they have huge domestic markets which ena-
ble their companies to recoup investments
within the country. So, broadcasting pro-
ducts can be sold in the international market
at marginal costs (no anti-dumping4 legisla-
tion has been used so far). Once these pro-
grammes are very cheap, it is economically
more rational for the Portuguese broadcas-
ting companies to buy their products in the
international market rather than make their
own investments in ‘home’ productions.

The cultural industries approach has re-
levant aspects for the Portuguese broadcas-
ting scenario. It partly explains why broad-
casting companies do not invest in national
productions. However, the lack of invest-

3W. J. Baumol was the first economist to study the
impact of the production costs in the cultural indus-
tries. He argued that performing arts were predesti-
ned to be victims of a cost disease because the costs
of these labour intensive industries would continue to
increase while, due to technological advances, pro-
duction in manufacturing industries would continue
to decrease (Baumol and Bowen, 1976).

4Dumping is usually taken to mean a product ex-
ported at below domestic prices.

ment in national production and the syste-
matic acquisition of cheap poor quality im-
ports is only possible because television po-
licy was so crudely developed by the national
authorities. In addition to being asphyxiated
by financial constraints, both public service
and commercial television have no effective
legal restraints and, consequently, program-
ming is unconditionally designed to maxi-
mise audiences. Politicians have been almost
exclusively concerned with political output
and were not concerned with the consequen-
ces of the generalist TV legal framework for
programming in general.

2 The irrelevance of EU policies

Despite the EU’s attempts to develop a more
comprehensive policy for the broadcasting
sector, its difficulties have been notorious. In
the 1980’s, the Commission started arguing
that broadcasting was a tele-service and, as
such, essential to the development of an inte-
grated economic market. Therefore, the EU
actions in the broadcasting sector had to be
undertaken either as strictly economic me-
asures which are permitted under the EEC
Treaty or by using the Commission’s spen-
ding powers in programmes such as MEDIA
92 and MEDIA 95. As in the telecommuni-
cations sector, the EU rationale to intervene
in yet another policy area was related to com-
petitiveness (if nothing is done, the argument
goes, Europe will be dominated by US pro-
gramming imports) but the political and ide-
ological resistance from member states was
far more ferocious.

Since the early 1980’s, the EU had taken
some initiatives concerning the broadcasting
sector but the real milestone in the EU’s in-
tervention in the sector was the 1984 Green

www.bocc.ubi.pt



Portuguese television policy in the international context 5

Paper directed to the establishment of a sin-
gle broadcasting market in the Community
(COM (84) 300). This document, known
asTelevision without frontiers, defended the
free flow of TV programmes as, indeed, any
other service or good. The subsequent di-
rective, adopted five years later, established
a free flow of programmes, removing nati-
onal regulatory obstacles to the free market.
Although various issues were covered by this
directive, namely advertising, sponsorship
and moral welfare of children, a minima-
list approach was taken and member states
have ample room to develop their own detai-
led legislation. The most controversial issues
such as quotas for European-made program-
mes were, at the time, effectively neutralised.
Countries should comply with EU orientati-
ons ‘whenever practicable’. To sum up, the
most relevant outcome from this directive is
that EU governments cannot impede exter-
nal broadcasts or prevent the free circulation
of broadcasting products. This final directive
represents a victory for the EU’s most liberal
forces.

However modest, thedirigistes (mainly
DGX) also had a victory with the ME-
DIA programme. Contrary to most Com-
mission’s broadcasting initiatives, this pro-
gramme concentrated on content and ai-
med at counterbalancing the impact of an
open market for broadcasting production.
MEDIA’s numerous sub-programmes (e.g.
Scale, Babel, Script, Cartoon) are supposed
to foster cultural pluralism, though their ina-
dequacy to help the audio-visual industries
in small European countries is widely recog-
nised.

The Television without frontiersdirective
is, in fact, so generalist that it does not play
any role in the definition of Portuguese bro-

adcasting policy. All crucial issues relating
to broadcasting structure such as the number
of TV channels, ownership of these chan-
nels and means of financing were decided
exclusively by the Portuguese authorities, ta-
king into account domestic lobbies and do-
mestic political considerations. Similarly, in
terms of broadcasting content, all ground ru-
les (though crudely developed) were set up
by national politicians. The opening up of
the broadcasting market - the most signifi-
cant outcome of EU broadcasting policy - is
also quite irrelevant for Portugal. The bro-
adcasting companies produce little fiction,
drama or documentaries. If Portugal has
hardly nothing to export, an open market is
bound to have no relevance. Furthermore,
with the exception of the UK, national bro-
adcasting companies do little business in Eu-
rope. They have preferred to buy US and
Brazilian fiction instead. As quotas have not
yet been put in place (though the issue is high
on the political agenda), the EU plays no sig-
nificant role here as well.

Programmes such as MEDIA which were
designed to stimulate production and incre-
ase cultural diversity are having almost no
significance for both big and small countries.
In almost all MEDIA sub-programmes, Por-
tugal is one of the EU countries with few
projects submitted and approved (see Media
Desk, 1993; 1993a; 1994; 1995). Between
1989 and 1993, for example, the Script fund
has supported two Portuguese movies (Me-
dia Desk, 1993:5). Between 1991 and 1992,
the Documentary sub-programme has finan-
ced one national documentary (Media Desk,
1993:9). In 1993, the Scale sub-programme,
which is specifically designed to stimulate
production in small European countries has
supported four productions (Media Desk,

www.bocc.ubi.pt



6 Helena Sousa

1993:21). Although the financial allocations
have not been fully disclosed and it is not
clear what they represent in the overall bud-
get, it is believed that they are very limited
indeed. Because the financial rewards are
not relevant and difficult to obtain (mainly
for bureaucratic reasons), national broadcas-
ters have not shown any particular interest in
applying to these projects.

Following the 1994 Audiovisual Green
Paper (COM (94) 96), a new MEDIA pro-
gramme was developed and is due to ope-
rate from 1996 until 2000 with a proposed
budget of ECU 400m. MEDIA II (desig-
ned to support training and project develop-
ment where there is an European dimension
in the market strategy and encourage the dis-
tribution of the European films) is so far the
only concrete outcome of the 1994 Green Pa-
per. In this consultation document, the Com-
mission analysis identifies four fundamental
requirements for the future of the European
Programme Industry: i) it must be compe-
titive in an open, world-wide market; ii) it
must be forward-looking and involved in the
development of the information society; iii)
it must illustrate the creative genius and the
personality of the people of Europe and iv)
it must be capable of transforming its growth
into new jobs in Europe (COM (94) 96).

The 1994 Green Paper reflects distinct
(possibly contradictory) goals. On the one
hand, it wants to promote economic growth.
On the other hand, it implies that Euro-
pean culture (whatever it entails) should
be defended from cheap American imports.
Although European culture and identity is
often invoked as a rationale for public po-
licy, the EU provides no explanation as to
what it means. The notion of ‘unity in dif-
ference’ has been convenient for policy ma-

kers. ‘It has enabled them to glide over dif-
ficult questions’ (Collins, 1994:47). Cultural
interventionists (mainly within DGX) have,
in fact, been emphasising that European cul-
ture and/or European identity cannot be di-
sassociated from national culture and iden-
tity, and that it must be protected. Still, these
preoccupations have had no impact on the
development of broadcasting policy in Por-
tugal. Issues of national culture and identity
were never addressed by domestic politici-
ans (at least since the 1974 revolution) or by
other actors in the broadcasting arena.

At the present, the EU is not bringing any
benefits to the Portuguese broadcasting sec-
tor and it might even have perverse effects
on the development of a national broadcas-
ting/communications policy. National poli-
ticians are aware that EU binding legisla-
tion takes precedence over national legisla-
tion and they do not want to be challenged by
regional decisions. But within the Commis-
sion itself there are contradictory interests
and a great deal of ambiguity as to who is
responsible for what. The Competition di-
rectorate (DGIV) has no direct responsibi-
lity over broadcasting but has been success-
fully exerting influence in this arena. The te-
lecommunications directorate (DGXIII) has
been very active in terms of satellite and
HDTV policies. DGX has direct respon-
sibility over broadcasting but is perceived
as a weak DG, if compared to DGIV and
DGXIII. Due to the Commission’s internal
struggles, contradictory signals are thus of-
ten sent to the member states and unprepared
politicians - unclear about their own views -
might think that it is safer to do nothing than
to act and be challenged later on.

Precisely because of these uncertainties,
the EU has been used by domestic interest

www.bocc.ubi.pt



Portuguese television policy in the international context 7

groups as a testing ground when national ac-
tors are not satisfied with governments’ de-
cisions. For example, the Portuguese pri-
vate broadcasting company,Televisão Inde-
pendente(TVI), has formally complained to
the Competition directorate against the state
subsidisation of the public service company,
Rádiotelevisão Portuguesa(RTP). TVI has
argued that state subsidies were against EU
competition laws. Using EU internal contra-
dictions in the broadcasting sector, domestic
interest groups are attempting to get outside
the country the political support they are not
getting from national authorities.

In the future, the EU internal contradic-
tions and political ambiguities are bound to
create even more difficulties in the develop-
ment of a comprehensive national communi-
cations policy. National actors which are not
pleased with domestic decisions will conti-
nue to use the EU as a testing ground, in an
attempt to benefit from the Union’s inability
to gain consensus in controversial areas. On
the one hand, this will blur the already fra-
gile national accountability mechanisms as
governments can be excused by the views of
a given Commission DG; on the other hand,
democratic procedures themselves have been
eroded particularly since the Commission
has never been voted for and most Euro-
pean citizens perceive it as an impenetrable
and remote institution. In the communica-
tions scene the EU is not providing any vi-
sion or leadership while diminishing the con-
fidence of national governments such as Por-
tugal (with lack of experience in the inter-
national fora) in developing a more cohe-
rent and comprehensive national communi-
cations policy.

3 The opening up of the
television sector

Although Portugal has had a democratic re-
gime since the mid-1970s, its television po-
licy has been until recently almost exclusi-
vely concerned with the control of political
output. Merely concerned with contents, the
executive power did little more than looking
for the adequate appointees to secure cove-
rage of the governments’ achievements and
to guarantee that politically damaging ma-
terial was suppressed from the so-called pu-
blic service television company,Rádio Tele-
visão Portuguesa(RTP). The 1992 break-up
of RTP’s monopoly was the most meaningful
change in the television arena. Indeed, since
the early days of television in Portugal, in the
1950’s, no structural changes had occurred
in the relationship between the medium and
the political power. Direct censorship was
abolished after the 1974 coup d’etat but RTP
remained under the control of successive go-
vernments (elected or not). It can therefore
be argued that a structural change did oc-
cur in 1992 because, although new national
channels were attributed to the safest possi-
ble actors, the government of the day lost,
for the first time, the power to exercise direct
influence over the entire television political
output.

Although changes in the television sys-
tem only took place in the early 1990’s,
there had been considerable debate about
private/commercial television throughout the
1980’s. The Catholic Church was one of the
first actors to openly express its desire to own
and run a private TV channel but the politi-
cal and economic conditions were not favou-
rable. In the early and mid-1980’s, there was
political instability and a serious economic

www.bocc.ubi.pt



8 Helena Sousa

crisis. The situation would only change after
Portugal’s accession into the European Com-
munity in 1986. From 1987 onwards, there
was considerable economic growth and the
social democrats - in power from 1985 until
1995 - brought political stability to the coun-
try. As the advertising market expanded so
others expressed interest. Economic groups,
such as Balsemão’s, Sonae and Presslivre,
started to seriously evaluate the possibilities
in the new context. The opening up of tele-
vision to private initiative was, nevertheless,
delayed until the early 1990’s as the govern-
ment (and other media actors) had to concen-
trate their efforts on the re-organisation of
the radio sector whose expansion had been
chaotic since the mid-1980’s. When local
and regional radio frequencies were attribu-
ted, political interest moved again to private
television.

With the exception of the Communist
Party, all political parties favoured the attri-
bution of two TV channels to private ope-
rators. Public opinion, in general, was fa-
vourable to this move mainly because RTP
was perceived as being constantly under di-
rect and/or indirect governmental control. At
that time, any alternative was understood as
being better than the RTP monopoly. In ad-
dition to RTP’s lack of credibility, other fac-
tors played a role in terms of facilitating the
break up of the monopoly. Advertisers and
expected winners of the bidding process ar-
gued for the opening up, trying to convince
politicians and the public that Portugal was
once again backwards, losing the liberalisa-
tion/modernisation bandwagon. Elements of
the political and economic elite, who alre-
ady had access to satellite television, were
also convinced that more national channels
would mean more independence from poli-

tical power and wider choice. The opening
up to private initiative was perceived as the
‘natural’ thing to do because most European
countries had already done it. Cross border
ideas were taken as almost ‘universal truths’,
pre-empting any serious debate on program-
ming strategies and on the economic viabi-
lity of four national channels. Indeed, no se-
rious discussion took place about what kind
of commercial exploitation should be associ-
ated with private channels.

The constitutional obstacles towards pri-
vate television were removed on the 1st of
June 1989 when the National Assembly ap-
proved amendments in the legislative text by
a two thirds majority. The new text allowed
TV channels to be privately owned. The next
highly controversial step was the drafting of
a new television act. Conflicting interests
were at stake and, once again, the Catholic
Church was at the centre of the controversy.
The Church wanted to be granted a TV chan-
nel without participating in the bidding pro-
cess. So, when the government’s law propo-
sal was known, the Portuguese bishops went
publicly against the government saying that
‘the law proposal does not correspond to for-
mer commitments and to what was expected,
it does not safeguard the Church’s rights con-
signed in the Constitution’ (Público, 7 Fe-
bruary 1992:5). In the 1970’s, the Church
had been granted an assurance by the former
prime minister, Sá Carneiro, that it would be
attributed a television channel. Hence, the
religious leaders felt they were now being
unfairly treated. The Church’sRádio Re-
nascençanetwork was used to put these ar-
guments forward and clerics throughout the
country were given the task of reading and
commenting on the bishops’ position.

In the middle of serious rows and hot de-

www.bocc.ubi.pt



Portuguese television policy in the international context 9

bates, on the 13th of July 1990, the Parlia-
ment approved a new television law which
did not contemplate any privileged position
for the Catholic Church, but it also did
not prevent the Church from applying for
a channel. The law says that ‘the activity
of television cannot be exercised and finan-
ced by political parties or associations, uni-
ons, professional and employers organisati-
ons, and by local authorities’ (law no 58/90,
Art.3o). Still, significantly, religious organi-
sations were not mentioned in this law. So,
the Catholic Church was allowed to enter the
competition.

Once the new television law was passed
and the bidding regulations approved, on the
2nd of April 1991, three candidates applied
for the two available national TV channels:
the Sociedade Independente de Comunica-
ção(SIC) led by Pinto Balsemão;Rede Inde-
pendente(TV1), chaired by Proença de Car-
valho with the support of the Carlos Bar-
bosa media group (Presslivre), andTelevi-
são Independente(TVI), close to the Catho-
lic Church. The other potential candidate,
Sonae group, announced in January 1991
that it would give up the competition. So-
nae is a successful economic groups and the
predictable lack of advertising revenues cer-
tainly contributed to its pulling out. More-
over, applying for a TV channel would be
an expensive exercise and Sonae’s chances
of winning, whatever the quality of the pro-
ject, would be very slim indeed. Sonae was
- at the time - perceived as being close to the
Socialist Party (the main opposition party)
and the group’s newspaper,Público,was of-
ten critical of government’s policies.

So, only three candidates put forward their
projects which the government, with the ap-
proval of theAlta Autoridade para a Co-

municação Social(AACS), had to choose
from. Politicised and without resources and
credibility, the AACS was not prepared to
give its view on such a sensitive issue. But,
as its opinion was required by the Consti-
tution, the High Authority decided for ‘te-
chnical equality’ and no candidacy was ex-
cluded. The TV1 project (Proença de Car-
valho) was considered ‘deliberately ambiti-
ous’, TVI’s (Church) understood as ‘modest’
and SIC’s (Balsemão) as ‘balanced’. In this
context, it was exclusively up to the govern-
ment to decide on the issue. At that stage, the
process was totally in control of the prime
minister, Cavaco Silva. Although in the be-
ginning other senior politicians were invol-
ved, when final decisions were to be taken,
Cavaco Silva managed the process himself.

On the 6th of February 1992, after a Ca-
binet meeting, theministro Marques Men-
des, announced publicly the results: SIC
was attributed the third national channel and
TVI got the fourth channel. According to
Marques Mendes’ speech, these decisions
were taken considering the AACS opinion
and four additional criteria: technical qua-
lity, economic viability, type and characte-
ristics of the programming and the candida-
tes ability to satisfy diversity and public inte-
rest (Presidência do Conselho de Ministros,
6 February 1992). But, for the opposition
and for TV1 this result was no more than
a ‘political decision’, taken without trans-
parency. When the decisions were known,
the editorial of Público newspaper stated:
‘The government took the less politically da-
maging decision attributing the two private
channels to the Church and to Balsemão’
(7 February: 3).

At that time, attention was almost exclu-
sively concentrated on who would gain con-

www.bocc.ubi.pt



10 Helena Sousa

trol over the two new TV channels. This is
hardly surprising given that - until then - the
state/government which owned RTP had ef-
fective editorial control over the company’s
output. If the same were to happen with
the new TV stations, politicians holding of-
fice would have to be extremely careful as
to who ‘deserved’ such an useful instrument.
All other crucial issues associated with the
opening up of the market, such as sources
of financing, balanced programming, natio-
nal production, were neglected. The RTP’s
license-fee, for example, was abolished by
the government before the allocation of the
new TV channels with no rationale being gi-
ven for that political decision. In what was
perceived as a populist move, the social de-
mocrat government thought to gain political
points if voters would not have to pay this
‘tax’.

4 Immediate outcome of the
opening up process

The Television Law (58/90 of 7 September)
was so badly drafted that it is totally ineffec-
tive and allows TV channels to take the ea-
sier option: cheap imports and populist pro-
grammes. According to this piece of legis-
lation, the generic objectives of television -
both public and private - are i) to contribute
to educate and inform the public and to pro-
mote cultural values which express the na-
tional identity, ii) to contribute to the for-
mation of a critical conscience, stimulating
creativity and free expression, iii) to contri-
bute to the entertainment and education of
the public and iv) to favour the exchange of
ideas between national citizens and foreig-
ners, particularly Portuguese language spea-

kers (article 6). These objectives are obvi-
ously a dead letter because no specific legis-
lation was developed and there are no means
to implement them. The law does not con-
template any relevant programming require-
ments. It does say that 40% of the broad-
casting time ‘should’ be in Portuguese, of
which 30% ‘should’ be of national produc-
tion and 10% of in-house production (arti-
cle 19). This is of no significance as com-
panies can easily comply with news bulle-
tins, national sports and Brazilian soup ope-
ras. Other aspects of programming such
as European production and nationally ba-
sed independent production are to be obser-
ved ‘whenever possible’. In fact, the Portu-
guese broadcasting regulatory framework is
so vague and generalist that companies can
literally do what they want in terms of pro-
gramming strategies. The creation of a pro-
gramme regulator such as, for example, the
British Independent Television Commission
(ITC) was never contemplated.

With the increasing competition from pri-
vate operators, RTP’s two national chan-
nels (Canal 1 and TV2) became more po-
pulist and less concerned with quality pro-
gramming. Although RTP’s journalistic out-
put has traditionally been under government
control, programming in general has been
relatively free from political and economic
pressures. Aggressive scheduling and fierce
fights for audiences are recent phenomena,
due to the company’s need to maintain a
substantial share of advertising revenue.

Looking at Canal 1 peak time schedu-
ling it becomes clear that the channel is
geared towards ratings, neglecting its pu-
blic service mission, as considered by Blum-
ler who argues that the first public service
broadcasting (PSB) task iscommunication

www.bocc.ubi.pt



Portuguese television policy in the international context 11

for citizenship, bearing a sense of respon-
sibility for the health of the political pro-
cess and for the quality of public discussion
(1993:404-7). In fact, an analysis of a pro-
gramming week (from the 14th of January
to the 20th of January 1995) reveals that nor
even one documentary or investigative jour-
nalism programme was scheduled. The only
programme in which there was public dis-
cussion wasProva Oral, a live programme
on which public figures (not necessarily po-
liticians) are interviewed by a former RTP’s
director of Information. Yet, this programme
was scheduled at 10.50pm on a week day.
In general, after the main news bulletins (at
8pm), peak time programmes aretelenove-
las, variety shows, talk shows, quiz games
and sports.

When compared to Canal 1, TV2 appears
to be making an effort to adress the needs of
minority groups and a wider range of tele-
vision genres is observable. During the first
two years of competition (1993 and 1994),
TV2 reacted as any other commercial chan-
nel, ignoring its duties as an alternative pu-
blic service channel. But in the programming
schedule from the 14th to the 20th of Janu-
ary 1995, one can notice the existence of do-
cumentaries likeGente Remota(Remote Pe-
ople), programmes geared to financial con-
sumers (e.g.Dinheiro em Caixa), religious
programmes such as the Sunday Mass and
70x7,movies and series. Broadly speaking,
in this week TV2 gave space in peak time to
so-called high culture programmes such as
, theatre, music and other art forms. Given
that all other national channels show at le-
ast fourtelenovelasper day, their absence in
TV2 must be recognized.

Sociedade Independente de Comunicação
(SIC), the first commercial channel opera-

ting in the country,5 has engaged itself in a
fierce competition for audiences regardless
of quality criteria and programming diver-
sity. Fight for audiences and publicity has
been the rationale of the station, compromi-
sing journalistic and fictional content. Ta-
king the week from the 14th of January 1995
to the 20th of January 1995, SIC put daily
on the air five different Braziliant elenove-
las from Monday to Friday, two on Saturday
and one on Sunday. Four daily news bulle-
tins were maintained throughout the week.
Considerable differences occurred only in
the evening schedule, after the fifthteleno-
vela. Quizzes and variety shows in Portu-
guese language, mostly from imported for-
mats, were clearly dominant: on Tuesday,
Ora Bolas Marinaand Labirinto, on Wed-
nesday,Perdoa-me, on Thursday,Os Tra-
palhõesand on Friday,Chuva de Estrelas,
a show dedicated to talent hunting. Ove-
rall, SIC broadcasted, in 1994, 49.64% of
programmes in Portuguese language from
which 13% were Globotelenovelas, 7% ex-
ternal productions and 29% home producti-
ons, including information, sports, promoti-
onal features, among others (SIC, 1994, un-
published material). SIC has an obvious de-
ficit in television genres such as documenta-
ries, programmes of investigative journalism
and drama. During the week we are con-
sidering, only two programmes were dedi-
cated to in-depth political interviews,Terça
à NoiteandSete à Sexta. Their own docu-
mentaries and investigative journalism pro-
grammes on the lines of, for example, BBC’s
Panoramaor Channel Four’sDispatchesare
non-existent.

5Regular broadcasts started on the 6th of October
1992.

www.bocc.ubi.pt



12 Helena Sousa

SIC’s broadcasting output has been clearly
influenced by Globo, Brazil’s multi-media
empire.6Since the very beginning,Globo’s
managers and personnel have provided SIC
with both technical know how and strategic
expertise. Pinto Balsemão says that there
is an ‘intimate’ relationship betweenGlobo
and SIC: ‘They have given us plenty of ad-
vice, we tried to follow them and it has been
very fruitful’ (interview: 10.01.95). To SIC’s
chairperson, this privileged relationship is
only natural sinceGlobo is a share holder
and it has a member sitting on SIC’s ad-
ministrative board. Indeed, Globo has the
maximum of shares allowed by the Portu-
guese law for a foreign investor (15%). Ad-
ditionally, SIC imports fromGlobo around
£5,200m intelenovelasalone. Even if le-
gally Globocannot acquire a higher percen-
tage of shares, its importance as an ‘adviser’
and as an exporter of highly popular products
makes it one of the most influential share
holders in the company.Televisão Indepen-
dente(TVI) is the second private national TV

6Globo is one of the world’s largest media mono-
polies. Its aged and powerful chairperson, Roberto
Marinho, runs, besides his 50-station radio network,
and 85-station TV network (Rede Globo), six of
which he owns, the Globosat/Net cable television sys-
tem, operating 26 cable TV channels in Rio de Janeiro
and São Paulo, the magazine and book publishing
house Globo, and Brazil’s second-largest circulation
daily O Globo. Roberto Marinho also owns, alone or
in association with municipal authorities, 1,500 Earth
Reception Stations (ERT) or re transmission units,
and has substantial stock in major advertising agen-
cies and printing plants. Roberto Marinho’s career
was made under the protection of the military regime
that took power in 1964 and since then Globo has
been instrumental in defeating leftist governments.
The defeat in 1989 of the Workers Party leader, Luís
Inácio da Silva, is the most well known example (Ku-
cinski, 1994:52-3).

channel operating in Portugal.7 The idea that
the Catholic Church could and even should
have a television station had been cultivated
for quite a long time. When the opening up
of private television was inevitable, few be-
lieved that the government would have the
willingness to confront the church, refusing
to grant it a broadcasting license. Being des-
cribed as a television of ‘Christian inspira-
tion’, TVI is neither a commercial television
(it was not conceived to make profit) nor a
traditional public service broadcaster (it is
privately owned).

TVI’s Chart of Principles states that the
station is a ‘private initiative of public ser-
vice’ (2nd ) and that it will try to be an ‘al-
ternative to conventional models’ (1st ). TVI
is said to stand for the fundamental values
of the Human being and for the Humanity’s
great causes: Freedom, Justice, Peace, So-
lidarity and Truth (4th). These grand ideas
committed the Church to the project, and
financial and human resources were made
available to go ahead with the initiative.
TVI’s problem, however, is that no consen-
sus could be found around what a television
of ‘Christian inspiration’ should be, in prac-
tice. Indeed, TVI did not turn out to be
a religious channel, as many in the Catho-
lic Church were hoping for, but a commer-
cial and generalist station with some religi-
ous preoccupations.

The TVI’s Chart of Principles and grand
objectives do not change the fact that the sta-
tion operates, like RTP and SIC, in an ex-
tremely difficult financial environment. Lac-
king resources and with only 10% of the te-

7Regular broadcasts started on the 20th of Febru-
ary 1993, one year after the Council of Ministers
granted the company a broadcasting license.

www.bocc.ubi.pt



Portuguese television policy in the international context 13

levision advertising cake, TVI has survived
with cheap imports and with no investments
in home productions. Taking the week from
the 14th of January 1995 to the 20th of Ja-
nuary 1995, TVI scheduled five different La-
tin Americant elenovelas, four daily and one
at the week-end. During the week, at peak-
time, the news bulletin was normally fol-
lowed by a Braziliantelenovelaand by a US
series. Later in the evening, the program-
ming varied from movies (generally Ame-
rican) to quizzes and reality shows such as
Amigos para Sempre(Friends for Ever). Du-
ring this week, one could not find television
genres like documentaries, political debates,
investigative journalism programmes, or in-
deed national series or drama. Roberto Car-
neiro regrets the fact that the station cannot
afford more national production. ‘I would
like to invest in national fiction to fight the
ultra-dependency on Brazilian telenovelas. I
believe that the set of values (or indeed lack
of values) they entail are not healthy for the
country’ (interview:11.01.95).

In terms of external relations, one of TVI’s
most relevant partners is the Spanish TV
channelAntena 3, which has 2.5% of the ca-
pital. In addition to being share holder,An-
tena 3has been exporting programmes and
formats, and has been providing assistance
in terms of technical know-how and training
of personnel. TVI has also a commercial re-
lationship with all US majors (Time Warner,
Columbia, Disney, etc.) and with British TV
companies. From the US, the main products
acquired are movies and light entertainment.
Within Latin America, TVI buys mainlytele-
novelasfrom Brazil (Bandeirantes, Serviço
Brasileiro de Televisão, TV Cultura), from
Mexico ( Televisa) and from Venezuela (Ve-
nevision).

5 Conclusions

Because political concerns and public debate
were concentrated on who should get the
channels, all crucial issues associated with
the introduction of competition in the broad-
casting sector were neglected. The Televi-
sion Act does not reflect any serious preoc-
cupation with the financing of the channels,
and balanced programming and national pro-
duction were ignored. Without an effective
regulatory regime or a programme regulator,
the outcome of the opening up of the mar-
ket could not have been more predictable.
The financial hardship that all broadcasting
companies are facing has led them to opt for
cheap fiction and populist programmes based
on foreign formats.

As the national television system opera-
tes quite independently from the EU political
and cultural influence, the main beneficiaries
of the opening up of the Portuguese broad-
casting market have been the US and Brazil.
Indeed, these countries have competitive ad-
vantages and can afford a sustainable level
of investment which makes their television
products very attractive in economic terms.
However, the lack of investment in natio-
nal production and the systematic acquisi-
tion of cheap poor quality imports is only
possible because, at national level, nothing
was done to counterbalance the economic lo-
gic of television broadcasting. In addition
from being asphyxiated by financial cons-
traints, both public service and commercial
television have no effective legal restraints
and, consequently, programming is uncon-
ditionally designed to maximise audiences.
Politicians and other actors involves in the
setting up of the new framework knew little
about programming and were far more con-

www.bocc.ubi.pt



14 Helena Sousa

cerned with political/ideological power than
with the economic and (therefore) cultural
consequences of this venture.

6 Bibliography

Baumol, W.J. and W.G. Bowen (1976) ‘On
the performing arts: the anatomy of
their economic problems’ in M. Blaugh
(ed.) The Economics of the Arts, Ox-
ford, Martin Robertson.

Blumler, Jay G. (1993) ‘Meshing Money
with Mission: Purity versus Pragma-
tism in Public Broadcasting’ inEu-
ropean Journal of Communications,
vol.8.

Collins, Richard. et al. (1987)The Econo-
mics of Television. The UK Case, Lon-
don, Sage.

Collins, Richard (1994)Broadcasting and
Audio-visual Policy in the European
Single Market, London, John Libbey.

Commission of the European Communi-
ties (1984)Television Without Fronti-
ers: Green Paper on the Establishment
of the Common Market for Broadcas-
ting Especially by Satellite and Cable,
(COM (84) 300 final), Office for Offi-
cial Publications of the European Com-
munities, Luxembourg.

Commission of the European Communities
(1994) Strategy Options to Strengthen
the European Programme Industry in
the Context of the Audiovisual Policy
in the European Union - Green Paper
(COM (94) 96 final), Office for Official
Publications of the European Commu-
nities.

Council of the European Communities
(1989)Directive on the Coordination of
certain Provisions laid down by Law,
Regulation or Administrative action in
Member States concerning the pursuit
of Television Broadcasting Activities
(89/552/EEC; OJ L 298,17.10.1989).

Galtung (1971) ‘A Structural theory of Impe-
rialism’ in Journal of Peace Research,
vol.13, no2.

Garnham, Nicholas (1990)Capitalism and
Communication - Global Culture and
the Economic of Information, London,
Sage.

Kucinski, Bernardo (1994) ‘Big, bigger, big-
gest’ inIndex on Censorship, 4/5.

Locksley, Gareth (1988),TV Broadcasting
in Europe and the New Technologies,
Brussels, CEC.

Locksley, Gareth (1989) ‘TV Business in
Europe, The Big Picture’ in Novell-
Smith (ed.)The European Experience,
London, BFI.

Media Desk (1993)Programa de Apoios Me-
dia ao Audiovisual Português, Lisbon,
Media Desk (booklet).

Media Desk (1993a)Apoios do Programa
Media, Lisbon, Media Desk (unpu-
blished data).

Media Desk (1994)Apoios do Programa
Media, Lisbon, Media Desk (unpu-
blished data).

Media Desk (1995)Apoios do Programa
Media, Lisbon, Media Desk (unpu-
blished data).

www.bocc.ubi.pt



Portuguese television policy in the international context 15

Presidência do Conselho de Ministros (1992)
Atribuição dos Novos Canais de Televi-
são, Press release, 6 February 1992.

Traquina, Nelson (1995) ‘Portuguese televi-
sion: the politics of savage deregulation
in Media, Culture and Society, vol.17.

Wallerstein, Immanuel (1974) ‘The rise and
future demise of the world capita-
list system: concepts for comparative
analysis’ inComparative Studies in So-
ciety and History, vol.16, no16, no4.

Wallerstein, Immanuel (1979)The Capita-
list World Economy, Cambridge, Cam-
bridge University Press.

www.bocc.ubi.pt


	Dependency and `reverse' dependency
	The irrelevance of EU policies
	The opening up of the television sector
	Immediate outcome of the opening up process
	Conclusions
	Bibliography

